Kerkstraat 1, 4051 AA Ochten

Kerkenraad

Algemeen

De verantwoordelijkheid voor de instandhouding en de opbouw van de gemeente berust bij alle leden, echter in het bijzonder bij hen, die door de gemeente en mitsdien door God zelf tot het ambt zijn geroepen. Daarom is de kerkenraad geen bestuur van een vereniging, maar een college, waarin de drie ambten, die onze kerk kent (predikant, ouderling(-kerkrentmeester) en diaken) zich beraden en bezinnen vanuit het Woord van God over de uitvoering van het kerkelijke leven en zo leiding geven aan de gemeente.

De taak van de kerkenraad is in grove lijnen: de rechte verkondiging van het Woord van God en de bediening van de Sacramenten en de daarmee samenhangende catechese, de herderlijke zorg over de gemeenteleden (predikant, pastorale medewerker en ouderlingen) en de dienst der barmhartigheid (diakenen).

Als u iets besproken wenst te hebben in de kerkenraad, dan kunt u dat kenbaar maken aan de predikant of aan de scriba.

Elke ambtsdrager wordt in principe bevestigd voor een periode van vier jaar. Aan het eind van ieder oneven jaar is de helft van de kerkenraad aftredend. De ouderlingen, kerkrentmeesters en diakenen zijn 2 maal herkiesbaar, zodat zij maximaal 12 jaar zitting kunnen hebben in de kerkenraad.

Ouderlingen, kerkrentmeesters en diakenen worden gekozen door de stembevoegde lidmaten. Stemmen bij volmacht is mogelijk; echter niet meer dan 1 gevolmachtigde stem per stemgerechtigd lid. De ouderlingen en diakenen met bijzondere opdracht kunnen door de kerkenraad worden benoemd tw. jeugdouderling, jeugddiaken, evangelisatieouderling en ouderling ouderenwerk.

De kerkenraad bestaat momenteel uit 10 ouderlingen, 5 ouderlingen-kerkrentmeester en 5 diakenen. Daarnaast is er 1 kerkrentmeester, die geen ouderling is.

Bijlagen
Beleidsplan 2020 2025 [948.55Kb]