Hervormde Gemeente Ochten
En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven, en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen. Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd. -- Kolossenzen 2:13-15

Rouwdienst

U wordt gewezen op de mogelijkheid om voorafgaande aan de teraardebestelling een rouwdienst te houden in de kerk. In de kerk vinden immers de belangrijkste momenten plaats in een mensenleven. Is dit dan ook niet de beste plaats om in verband met het overlijden een dienst van Woord en Gebed te beleggen?  Bovendien komt op deze wijze meer tot uiting, dat het gaat om het overlijden van een gemeente­lid. De gemeente kan aanwezig zijn. Natuurlijk blijven de predikant en de pastoraal medewerker ook beschikbaar voor een rouwdienst in het rouwcentrum of aan huis.

De kerkenraad wijst erop dat de invulling van de rouwdienst plaatsvindt in overleg tussen de familie en de predikant / pastoraal medewerker. Er wordt op gewezen dat de rouwdienst een sober karakter dient te dragen waarin het troostrijke Evangelie vanuit Gods Woord voluit mag en moet klinken.

Ook wanneer gemeenteleden gecremeerd willen worden, is het mogelijk dat de predikant of pastoraal medewerkers een rouwdienst verzorgen. Om principiële redenen gaan zij echter niet mee naar het crematorium.